24 juli 2022

AIDAprima bunkert voor de eerste keer biobrandstof in Rotterdam

Als onderdeel van de CO2-emissiereductie is AIDA Cruises begonnen met het gebruik van biobrandstoffen. Afgelopen donderdag was AIDAprima het eerste grote cruiseschip dat werd bijgetankt met een mengsel van mariene biobrandstof, die is gemaakt van 100 procent duurzame grondstoffen zoals gebruikte frituurolie en mariene gasolie, terwijl ze aangemeerd was in Rotterdam. Samenwerkingspartner is de Nederlandse biobrandstofpionier GoodFuels. AIDAprima maakt momenteel 7-daagse reizen naar de metropolen van West-Europa en Noorwegen o.a. vanuit Rotterdam.

Het huidige project vormt een belangrijke mijlpaal in de koolstofarme strategie van AIDA Cruises, naast het gebruik van biobrandstoffen, omvat dit de installatie van de eerste brandstofcel aan boord van AIDAnova en de ingebruikname van wat momenteel het grootste batterijopslagsysteem in de cruisevaart is met een vermogen van 10 megawattuur aan boord door AIDAprima. Bovendien vertrouwt AIDA Cruises op de uitbreiding en het toegenomen gebruik van walstroom tijdens tussenstops in de haven.

Felix Eichhorn, President AIDA Cruises, benadrukt: “We blijven actief alle mogelijkheden onderzoeken om onze vloot koolstofarm te maken en tegelijkertijd de efficiëntie te verhogen in lijn met de internationale doelstellingen voor vermindering van de koolstofintensiteit. Met de succesvolle lancering van het gebruik van biobrandstof hebben we bewezen dat een geleidelijke decarbonisatie ook mogelijk is op schepen die al in de vaart zijn. Een belangrijke voorwaarde voor ons als cruiserederij om hiervan gebruik te kunnen maken is brede beschikbaarheid op industrieel niveau en tegen marktconforme prijzen.”

 

In een reactie op de samenwerking zei Dirk Kronemeijer, CEO van GoodFuels: “Deze eerste bunkering van biobrandstoffen in samenwerking met AIDA Cruises is een spannende stap in de richting van het koolstofarm maken van de cruise-industrie en toont aan dat onze duurzame biobrandstoffen een veilige, technisch haalbare en praktische optie zijn. om de uitstoot van passagiersschepen drastisch te verminderen. Nu de effecten van klimaatverandering in vele delen van de wereld acuut worden gevoeld, is dit het moment om in te grijpen, en biobrandstoffen zijn een van de weinige opties die vandaag het verschil kunnen maken. We zijn verheugd dat we deze mijlpaal samen met AIDA Cruises als pionier in de afgelopen maanden hebben bereikt en kijken uit naar verdere samenwerking in de toekomst.”

AIDA Cruises had eerder samen met onderzoekspartners van de Universiteit van Rostock het gebruik van geregenereerde biobrandstoffen in scheepsdieselmotoren getest. Nu heeft het eerste gebruik plaatsgevonden tijdens lopende scheepsoperaties. De samenwerking met GoodFuels moet nu op lange termijn worden uitgebouwd.

De duurzame en gecertificeerde biobrandstoffen van GoodFuels zijn nagenoeg vrij van zwaveloxiden en bieden een CO2-reductie van 80 tot 90 procent ten opzichte van fossiele brandstoffen. Ze zijn functioneel equivalent aan van aardolie afgeleide brandstoffen en kunnen worden gebruikt in reeds geïnstalleerde scheepsmotoren zonder aanpassingen aan de motor of brandstofinfrastructuur. Dit maakt het gebruik van biobrandstoffen in de reguliere scheepsvaart relatief eenvoudig in vergelijking met andere technologische investeringen.

Met de maatregelen op korte, middellange en lange termijn wil AIDA een actieve bijdrage leveren aan het behalen van de VN-doelen voor duurzame ontwikkeling.