MSC World Europa is in Europa aangekomen
Het nieuwste en grootste schip van MSC Cruises, de MSC World Europa is in Europa aangekomen om aan haar eerste zomerseizoen in het Middellandse Zeegebied te beginnen. MSC World Europa, die in oktober 2022 werd opgeleverd, is het grootste schip van MSC Cruises. Bovendien is het schip het eerste voor de rederij dat wordt aangedreven door vloeibaar aardgas (LNG).
Frank Van den Steen, Country Manager Benelux van MSC Cruises: “Met grote trots verwelkomen we MSC World Europa in Europa, waar ze aan haar eerste zomerseizoen in het Middellandse Zeegebied begint. Dit baanbrekende schip vormt het bewijs van onze voortdurende inzet voor duurzaam cruisen, met innovaties op het gebied van milieu- en mariene technologieën. MSC World Europa vormt een belangrijke stap voorwaarts tijdens onze reis naar het bereiken van onze doelstelling van een netto nuluitstoot in 2050.” ?
Het schip zal het hele zomerseizoen op LNG varen. De eerste bunkering (tanken van LNG) zal plaatsvinden in Marseille op 15 april 2023. LNG is de schoonste scheepsbrandstof die momenteel op grote schaal verkrijgbaar is. In vergelijking met standaard scheepsbrandstoffen is er met LNG vrijwel geen uitstoot van plaatselijke luchtverontreinigende stoffen – zoals zwaveloxiden en fijne deeltjes – en is de uitstoot van stikstofoxiden tot wel 85 procent lager.
LNG speelt ook een belangrijke rol bij de beperking van de klimaatverandering, aangezien het de uitstoot van broeikasgassen tot wel 20 procent vermindert en de weg effent voor de invoering van duurzame niet-fossiele brandstoffen zoals bio- en synthetisch LNG.
Unieke brandstofceltechnologie toont veelbelovende resultaten
MSC World Europa is het eerste moderne cruiseschip ter wereld met de gloednieuwe technologie van vaste-oxidebrandstofcellen (SOFC), aangedreven door LNG. Het schip bevat een SOFC-demonstratiemodel van 150 kilowatt dat LNG gebruikt om aan boord op zeer efficiënte wijze elektriciteit en warmte te produceren via een elektrochemische reactie.
Dit kan de sleutel vormen tot het boeken van aanzienlijke winst op het gebied van milieuduurzaamheid in de toekomst. Dankzij deze verhoogde efficiëntie heeft SOFC de potentie om de broeikasgasemissies aanzienlijk te verminderen in vergelijking met een conventionele LNG-motor, zonder dat stikstofoxiden, zwaveloxiden of fijne deeltjes worden uitgestoten. ? Een groot voordeel is dat de cel niet alleen compatibel is met LNG, maar ook met mogelijke nieuwe bronnen van koolstofarme brandstoffen, zoals groene methanol, ammoniak, vloeibare waterstof en bio- of synthetisch LNG.
Linden Coppell, vice-president duurzaamheid & ESG van MSC Cruises: “We hebben de brandstofcel nu bijna zes maanden getest en de prestaties zijn uitstekend. Bovendien zijn we geen veiligheids- of onderhoudsproblemen tegengekomen. De efficiëntie tot nu toe – gemeten als de energie die we kunnen opwekken met dezelfde hoeveelheid brandstof – ligt ver boven die van een interne verbrandingsmotor en heeft onze verwachtingen overtroffen. We hebben het systeem continu gebruikt en het heeft een constante output geleverd die zelfs hoger ligt dan de voorspelde opbrengst van 150 kilowatt. Uiteraard is dit maar een klein deel van de energie die we nodig hebben, maar we hebben er alle vertrouwen in dat het systeem kan worden opgeschaald op toekomstige nieuwbouwschepen. We onderkennen dat hiervoor een nauwe samenwerking met partners binnen en buiten onze sector is vereist. Daarom is MSC Cruises actief betrokken bij verschillende onderzoeksinitiatieven en partnerschappen die er allemaal op gericht zijn om de overgang naar een netto-nultoekomst te versnellen.
Een nog betere cruise-ervaring
Tijdens dit eerste zomerseizoen in de Middellandse Zee kunnen gasten aan boord kennismaken met het baanbrekende schip. Hiertoe behoren de spectaculaire World Promenade, nieuwe entertainmentopties en de grootste kinderzone binnen de vloot van MSC Cruises.