14 januari 2020

Maak kennis met de Seabourn Venture

De lancering van de Seabourn Venture is gepland voor juni 2021. Seabourn voer al sinds 2013 met de Seabourn Quest expeditiecruises, maar met de Seabourn Venture start een nieuw tijdperk bij de ultraluxe rederij. De Seabourn Venture is vanaf de tekentafel ontworpen met en door experts zoals Robin West, Vice President of Expedition Operations. Deze in Nederland wonende van oorsprong Zuid-Afrikaan, vertelde vorige week over zijn ‘reis’ om dit expeditieschip te bouwen.

Onderzeeërs

Het meest opvallende aan het schip is niet zozeer de overigens prachtige jacht-achtige uitstraling maar het feit dat er twee onderzeeërs mee zullen gaan. De rederij is met deze onderzeeërs niet uniek, ook de concurrenten hebben dezelfde onderzeeërs. Het aardige is wel dat er door Seabourn goed is nagedacht over de inzet van de onderzeeërs. Zo kunnen álle 264 passagiers, als ze willen, ook daadwerkelijk een keer mee met een onderzeebootje omdat er twee aan boord zijn. De rit is overigens exclusief in de prijs. Wist je dat deze onderzeeërs geleverd worden door een Nederlands bedrijf uit Breda?

 

Ben je een beetje huiverig? De veiligheidsmaatregelen zijn behoorlijk. Je kunt zelfs zonder stroom op een aantal manieren nog naar de oppervlakte geraken. De tweede onderzeeër is niet voor niets mee, deze kan als hulpvaartuig fungeren in nood. De wereld onder water in Antarctica is door maar weinig mensen gezien. Robin West: “Stel je eens voor, het aantal mensen dat in Antarctica is geweest of zal komen, is relatief gezien klein. Een ervaring onder water is dan ook voor nog minder mensen weggelegd. Echt uniek.”

 

 

Buiten- en binnenruimtes

Wat maakt dit expeditieschip anders dan andere expeditieschepen? Uiteraard is het schip herkenbaar als Seabournschip met een atrium en de bekende service. Ontwerptechnisch heeft het schip veel buitendekken waar je kunt genieten van de natuur om je heen. De achterkant van het schip, loopt geleidelijk per dek af en zorgt voor veel plek om buiten te staan. Ook aan de voorkant van het schip mag je naar buiten naar het uitkijkpunt, vanwaar je ongetwijfeld fantastisch zicht gaat hebben op die walvis of ijsbeer in de verte. “Mocht je die trouwens zelf niet kunnen spotten, dan zijn er camera’s bovenop het schip, die kunnen inzoomen op die ijsbeer. Deze beelden worden dan binnen getoond,” aldus Robin.

 

Lounges

De Bow Lounge is ontworpen om gasten de natuur te laten ontdekken door buiten naar binnen te brengen, in combinatie met directe toegang tot de buitenwereld. De lounge ziet er vernieuwend uit, helemaal vooraan bij de ramen zijn touchscreens beschikbaar voor de gasten. Het interessante van deze schermen is, dat deze exact laten zien wat de kapitein en officieren op de brug op hún schermen/radars zien; het weer, een live-kaart etc. Wist je dat je als passagier de brug ook kan bezoeken? Als enige schip in de Carnival Corporation vloot, zal er een open brug-beleid zijn.

 

De welbekende interieur ontwerper van cruiseschepen, Adam D. Tihany, heeft zich ditmaal op een ultraluxe expeditieschip mogen richten. Het resultaat zal een lodge-achtige sfeer zijn in bepaalde ruimtes, zoals de plek waar iedereen wacht op de excursies. Geen overvolle wachtruimte bij de receptie meer. Robin: “De Expedition Lounge is het hart van het schip, met haarden, kleden op de vloer en lekkere stoelen. Daarnaast ligt het Discovery Centre waar lezingen worden gehouden en aan de andere kant het restaurant. De Expedition Lounge is echt de plek waar je samenkomt.”

 

Leuk om te weten is dat er op expeditieschepen altijd een Landings ruimte, ook wel ‘Mud-Room’ (modder-ruimte) geheten, aanwezig is. Dit is de plek waar alle laarzen worden aan (en uit-) getrokken voor uitstapjes, de landingen. Gasten krijgen een parka van Seabourn, speciaal ontworpen met het kledingmerk Helly Hansen. Deze jassen gaan niet zomaar op een kledingrek waarna je vervolgens vergeet welke van jou is ??  Je neemt je parka daarentegen mee naar je eigen suite waar een verwarmde kluis is waar je je parka in kunt doen. Deze kan daar drogen tot de volgende dag.

Routes

De Seabourn Venture vaart in haar eerste seizoen, vanaf juni 2021 in een rustig tempo naar Antarctica. Dit doet zij door eerst naar de Noordelijke Arctische gebieden te gaan en daarna langs de Noord- en Zuid-Amerikaanse kust. Wanneer het Antarctische seizoen begint, is de Seabourn Venture er klaar voor.

 

De routes zijn voorzien van allerlei bestemmingen waar uiteraard alleen expeditieschepen kunnen komen. Bestemmingen waar je als ‘gewone’ passagier je pas in gaat verdiepen als je gaat kijken welke expeditiecruises er überhaupt zijn.

De gouden tip van Robin is een bezoek aan South Georgia bij Antarctica. De meeste expeditieschepen varen een 10-daagse route zónder dit eiland, zo’n 90%. Heb je wat langer de tijd? Pak dan zeker een langere route en South Georgia mee. Dáár vind je miljoenen pinguïns, zee-olifanten en andere dieren. “Ik zou best eens een week lang daar willen verblijven, zo kan je het beste het eiland ontdekken. De dieren laten daar echt dierengedrag zien. Ga maar eens een kwartiertje stilstaan. Dan zie je de dieren echt dier zijn,” zegt een enthousiaste Robin.