Chantiers de l’Atlantique levert MSC Euribia op
De cruisedivisie van MSC Group en Chantiers de l’Atlantique vierden woensdag de oplevering van MSC Euribia voor MSC Cruises, een schip met het meest energie-efficiënte cruiseschip design ooit van de rederij. De oplevering is een belangrijke stap op weg naar het koolstofvrij maken van de vloot van de cruisedivisie.
MSC Euribia is de laatste evolutie van de Meraviglia-klasse en het tweede schip voor MSC Cruises dat wordt aangedreven door LNG, de schoonste en meest efficiënte brandstof die momenteel op commerciële schaal beschikbaar is. Aan boord beschikt ze over een reeks van laatste milieutechnologieën, waaronder geavanceerde systemen voor afvalwaterbehandeling en afvalverwerking. Het schip is eveneens ontworpen met het oog op de toekomst, zodat toekomstige innovaties op het gebied van duurzaamheid, zoals koolstofneutrale synthetische en andere alternatieve brandstoffen, gemakkelijk kunnen worden geïntegreerd zodra deze op schaal beschikbaar zijn.
MSC Euribia: een sprong voorwaarts
MSC Euribia betekent een sprong voorwaarts ten opzichte van de vorige schepen in haar klasse die voor de cruisedivisie van MSC Group werden gebouwd. Ze levert nog meer efficiëntie en het is de verwachting dat het beter zal presteren dan de nieuwste IMO Energy Efficiency Design Index-vereisten. Tijdens de vaart stoot het schip tot 19% minder broeikasgassen per passagier per dag uit dan haar zusterschepen die conventionele scheepsbrandstoffen gebruiken. Dit komt neer op 44% minder broeikasgasemissies (GHG) per passagier per dag dan schepen die slechts 10 jaar geleden werden gebouwd.
Pierfrancesco Vago, Executive Chairman van de cruisedivisie van MSC Group, licht toe: “Met de oplevering van MSC Euribia hebben we opnieuw een grote stap gezet in de richting van onze doelstelling naar netto nul uitstoot van broeikasgassen (GHG). Naast haar vele best-in-class milieu-innovaties, beschikt MSC Euribia over een werkelijk baanbrekend energie-efficiënt ontwerp dat tijdens haar levensduur voor een enorme vermindering van de uitstoot van broeikasgassen (GHG) zal zorgen.
“Vaak wordt bij decarbonisatie alleen gekeken naar maatregelen op het vlak van toelevering, en hoewel die een belangrijk onderdeel vormen in de energietransitie, mogen we de essentiële rol die energie-efficiëntie zal spelen bij het terugdringen van de huidige energievraag niet vergeten. De schoonste energie is de energie die we niet gebruiken en MSC Euribia is gebouwd met dit principe als uitgangspunt. Daarom markeert ze met haar ingebruikname zo’n belangrijke mijlpaal op weg naar ons doel om tegen 2050 netto nul CGH maritieme activiteiten te realiseren.”
Laurent Castaing, General Manager van de Chantiers de l’Atlantique legt uit:: “Ik ben erg trots over de intensiteit van de relatie tussen MSC Cruises en Chantiers de l’Atlantique. Dit 5e en laatste schip van de Meraviglia-klasse markeert de afsluiting van wat al een zeer efficiënte reeks is en de voortzetting van onze gemeenschappelijke milieu-innovatieve projecten”.
State of the art milieutechnologie en design
MSC Euribia is gebouwd voor de toekomst. Hoewel het schip kan worden aangedreven met vloeibaar aardgas (LNG), is het scheepsontwerp geschikt voor de huidige drop-in hernieuwbare brandstoffen en retrofits waarmee de schepen van MSC hernieuwbare brandstoffen kunnen gebruiken die nu nog niet beschikbaar zijn, zoals groene methanol.
MSC Euribia beschikt over de nieuwste geavanceerde water- en afvalverwerkingsfaciliteiten. Het afvalwater wordt behandeld met een zeer hoge kwaliteit die beter is dan vele gemeentelijke afvalwaterbehandelingssystemen aan wal wereldwijd. De technologie voldoet aan de strengste internationale IMO-standaarden – waaronder de zogenaamde Baltische standaard.
Mr Vago voegt toe: “Het is belangrijk voor ons dat onze schepen die vandaag worden gebouwd, klaar zijn voor de nieuwe duurzame brandstoffen die in het verschiet liggen. We willen er ook voor zorgen dat ze gemakkelijk achteraf kunnen worden uitgerust met nieuwe technologie en nieuwe efficiëntieverbeteringen die bijdragen tot netto nul uitstoot van broeikasgassen. Dit is een schip dat echt gebouwd is met de toekomst in gedachten.”
MSC Euribia‘s reis naar netto nul uitstoot van broeikasgassen
MSC Euribia zal voor het eerst in de sector een reis met netto nul uitstoot van broeikasgassen maken. Het nieuw gebouwde schip, het 22e schip in de vloot van MSC Cruises, zal van Saint-Nazaire in Frankrijk naar Kopenhagen in Denemarken varen en een netto nul uitstoot van broeikasgassen (GHG) bereiken om aan te tonen dat netto nul cruisen vandaag de dag mogelijk is.
De netto nul reis zal gebruik maken van bio-LNG via een massabalanssysteem, de meest kosteneffectieve en milieuefficiënte methode om de voordelen van hernieuwbaar biogas te benutten. De volledige bevoorradingsketen zal volledig in overeenstemming zijn met de EU-richtlijn inzake hernieuwbare energie (RED II) en elke afzonderlijke partij van het totale bio-LNG is gecertificeerd door de International Sustainability & Carbon Certification (ISCC).
De cruisedivisie van MSC Group streeft naar een broeikasgasemissie van netto nul in 2050. De emissie-intensiteit van haar scheepsactiviteiten is sinds 2008 met 33,5% gedaald en we zullen een reductie van 40% bereiken, vroeger dan de doelstelling van de IMO voor 2030.
MSC werkt samen met brandstofleveranciers en andere partijen aan de inzet van drop-in duurzame brandstoffen zoals geavanceerde biobrandstoffen en biogas. In de toekomst zal groene methanol waarschijnlijk bijdragen aan onze decarbonisatie, net als synthetische e-brandstoffen zoals groene waterstof en eLNG. De nadruk ligt op de ontwikkeling van schaalbare oplossingen die universeel kunnen worden gebruikt.
Cruises met MSC Cruises zijn boekbaar bij: